maandag 4 mei 2009

Dag 5 Phoenix –-> Tucson 204 mijl/ 326,4 km
zondag 25 juli 2004

Om 6 uur loopt de wekker af en om half 7 zitten we aan het ontbijt. Hoewel wij in vele reisverslagen hadden gelezen dat een continental ontbijt niet veel voorstelde, viel dit niet tegen. Toast, muffins, donuts, appelmoes, cereals, thee, melk en vruchtensap. Vervolgens op weg naar Casa Grande. Het weer was weer warm en het uitzicht perfect. Vlak voor de Casa Grande staat een grote Wall-mart supermarkt waar we eerst wat boodschappen hebben gedaan. We namen ook meteen wat flessen wijn mee voor de avond. Bij de kassa blijkt echter dat wij deze flessen niet af konden rekenen. Het duurde even voordat wij door hadden wat er aan de hand was; tot 10 uur ’s ochtends zijn de kassa’s zo ingesteld dat ze geen alcohol kunnen scannen omdat het pas na 10-en verkocht mag worden.
Wij hadden er helemaal niet bij stil gestaan dat het mogelijk wat vreemd is om zo vroeg al drank te kopen, maar het feit dat je het niet kan kopen maakte dat wij ons toch wat alcoholistisch voelden. Verder een prima winkel; goedkoop en een erg groot assortiment.
Bij Casa Granda kun je met je nationale pas gratis naar binnen (toegangsprijs normaal $3.=). 1500 jaar geleden woonden er Hohokam-indianen in het dal van de Gilla River. Het Casa Grande is op zich heel indrukwekkend omdat het zo oud is, maar wij hebben niet zoveel met archeologie etc dus zijn wij niet zo heel lang gebleven. Toen nog maar even bij de Wall-mart de drank opgehaald en op weg naar de Biosphere 2. In Biosphere 2 zouden twee jaar lang wetenschappers opgesloten worden om afgezonderd van de buitenwereld (Biosphere 1) in een moderne omgeving levens en overlevingsomstandigheden te testen. Alle voedsel, water en lucht moesten gerecycled worden. Na vier maanden is de proef echter afgebroken door “fraude” van één van de deelnemers die computeronderdelen mee naar binnen had gesmokkeld. Big brother is op biosphere 2 gebaseerd. Een bezoek aan de Biosphere 2 is zeker de moeite waard (AAA-kaart meenemen voor korting). In het gastenboek was veelvuldig te lezen dat mensen de entree te duur vonden, maar wij vonden $19,= de moeite waard. Het is immers een uniek project en wanneer ben je nou in de buurt om het te bezoeken? Het is binnen echter wel heel warm. Door bij het naar beneden gaan bij de Savanne vooraan bij de rondleider te gaan staan, kun je een beetje afkoelen (daar is namelijk de weg naar het ondergrondse deel). Om 14.30 uur waren we in Tucson waar het blijkbaar geregend had want de straten stonden blank. Het super 8 motel had nog plaats en zo waren we voor nog geen $35,= weer een nachtje onder de pannen. Niet slecht als je weet dat er een zwembad, wasmachine faciliteit en een koelkast was.
Een halve mijl verderop hebben we bij Café Joe aan de Stone Avenue een sandwich gegeten. Een perfect adresje! Daarna wat afkoeling gezocht in het zwembad en toen op weg naar het Saguario N.P. (east) voor een autoritje van 8 mijl (Bajada Loop Drive) door een soort van cactustuin. Er stonden werkelijk prachtige exemplaren van de saguaro's, de metershoge cactussen met zijarmen, zo'n beetje hét handelsmerk van Arizona. Het moet vooral mooi zijn in het voorjaar als de cactussen in bloei staan. Doordat wij vrij laat in het park waren was het er heerlijk rustig en kwam er verschillende dieren tevoorschijn; konijnen, eekhoorntjes en blauwe hagendissen. In de omgeving van het hotel was er (natuurlijk weer) geen terras te ontdekken. We hebben daarom dan maar weer ons eigen terras gecreëerd door stoelen voor de deur te zetten en daar een makkelijk hapje te eten.